Thursday, February 21, 2013

Salolampi



Palasin juuri minilomalta Suomessa. Ainakin melkein. Tämän viikonlopun vietin nimittäin Salolampi Finnish Language Village- leirillä. Mun hostit menee sinne joka vuosi. Tiina opettaa siellä, ja onnistu hommaan mutkin ilmaiseksi mukaan kun opetin Suomea muutaman oppitunnin. Salolampi on siis järjestö joka järjestää leirejä kaikenikäisille ja -tasoisille jotka haluaa oppia Suomen kieltä ja kulttuuria. Leirillä oli yksi "aito" suomalainen mun lisäkseni, mutta muut oli lähinnä toisen polven amerikkalais-suomalaisia tai Suomessa olleita vaihtareita.

Ekana kun saavuttiin valittiin suomalaiset nimet. Mun host-iskä oli Osmo, Jens oli Eero, Keely oli Kati ja Keelyn kaveri Maria oli Lumi. Mäkin halusin uuden nimen kun kaikki muutkin sai. Olisin halunnut olla Aino, mutta se oli jo varattu joten olin sitten Meri. Tykkään merestä :D
Majottauduttiin hirsimökkeihin jotka oli nimetty suomalaisten alueitten mukaan. Me yövyttiin Savossa. 

Ohjelma koostui rennoista kielitunneista, erilaisista aktiviteeteista ja saunassa käymisestä. Ja koko ajan syötiin. :D Mutta ruoka oli tosi hyvää ja semi-suomalaistakin. Ja sain lohta!!! Kaipaan kalaa hirveesti, täällä ei ikinä syödä kalaa. Jos en oo vielä tullut maininneeksi. :D Tosin tummaa leipää ei ollut, sitä jäin kaipaamaan. 
Aktiviteetteinä meillä oli lumikenkäilyä, askarteluja, kansantansseja ja yhteislaulua. Illalla katottiin suomalaisia leffoja ja Muumeja! 

Mulla oli tosi kivaa oli oli hauska päästä juttelemaan suomee pitkästä aikaa. Ja pieni rentoutusloma ei ollut pahitteeksi. 



Mutta kuulin yhden jutun josta oon tosi innoissani nyt!! Noita Salolampi leirejä on kesälläkin, yhteensä kuukauden mittanen pätkä. Ja ne tarvitsee suomalaisia ohjaajia/opettajia sinne töihin joka vuosi. Eli toi olis ihan täydellistä jos ensi kesänä voisin tulla kattomaan perhettä ja kavereita tänne, ja samalla saada kesätöitä ja jäädä luultavasti vielä voiton puolelle. :) Ja varmaan Tiina voisi suositella mua kun se on joku presidentti siellä. :D










7 comments:

  1. hehee nautin ain täst sun blogin lukemisestas, kuulostaa varmaa vähä oudolt mut oot oikeesti tosi hauska! tai siis niinku meijä äiti sanoo "verbaalisesti lahjakas" XD Nauroin ihan sikana niil kysymyksil mitä sulta oli kysytty suomesta:'D AHAHA en kestä:D Mutta siis mitä tää track on? Ku sanoit et valitset joko sen tai softballin, nii oon iha pihalla :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos! Mukava kuulla etta oon viihdyttava. :D ja oon kyl itsekkin pari kertaa meinannu repeilla kun jotain on kysytty. Ja olis pitany selittaa tarkemmin, track on siis yleisurheilu. :)

      Delete
  2. Hyvä nimivalinta, tunnen yhden siistin tyypin kenen toinen nimi on Meri;)!

    ReplyDelete
  3. Oi vitsi vähän kiva tollanen suomalainen klubi vai mikä toi paikka onkaan :D mäki haluun...

    ReplyDelete
  4. Olitko siis Moorheadissa? Olin itse siellä viime kesänä, tosin en language villagessa, mutta meille kerrottiin että siellä on joku suomi paikka. Täytyypi ensi kesänä katsoa uudelleen kun sinne taas on suunta. Vitsit haluun kans vaihtariks...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ei ollu Moorhead vaan Bemidji missä olin. :) mutta oon kuullut että täällä on monissa kaupungeissa jotain suomikeskittymiä kun täällä on niin paljon amerikan-suomalaisia. Ja suosittelen kyllä vaihtoon lähtemistä!!!

      Delete