Tuesday, May 21, 2013

STS: kuluttajan arvio

Ajattelin tehdä postausksen mun kokemuksesta  vaihtarijärjestön STS:n kanssa ja arviota siitä miten ne on suoriutuneet tehtävästään. Tässä plussat ja miinukset listattuna.

+ Hinta. Kun syksyllä 2011 valittiin järjestöä mun vanhempien kanssa niin ekanan mielessä oli hinta. Rotarit olisi ollut selkeästi halvin, mutta en halunnut asua eri perheissä vuoden aikana, joten se jätettiin pois heti kättelyssä. Up - education:lla olisi pitänyt ostaa ite, millä olisi voinut saada hintaa alas, mutta ajateltiin että on helpompaa jos järjestö on vastuussa lennoista. Muista järjestöistä valittiin lopulta STS koska se oli sillä hetkellä halvin. 

+ Valmennusviikonloppu. Keväällä 2012 meillä on yhden yön ja kahden päivän mittainen valmennus Lahdessa(jos oikein muistan). Siellä tavattii kaikki muut Suomen STS vaihtarit, ja useita edellisvuoden vaihtareita, reppejä. Saatiin hirveesti informaatiota valmisteluista ja lähdöstä ja vuoden kulusta, ja kuultiin vaihtareitten kokemuksia. Lisäksi meille kerrottiin kaikille erikseen kohdemaittemme kulttuureista. Tai ainakin meille usalaisille kerrottiin, koska meitä oli puolet koko porukasta. Hahah.. Sain vastauksia tosi moniin kysymyksiin, joita mulla oli paljon, joten koko valmennus oli musta tosi hyödyllinen. 

+ Infoaminen ja tuki. Kaikki tiedottaminen sujui tosi sulavasti. Mulle soitettiin henkilökohtaisesti kun sain isäntä perheen, mikä oli tosi kiva. Sain perheen muutenkin suhteellisen aikaisin, jo huhtikuun alussa, mutta se nyt lähinnä on sattumaa että löytyykö sopivaa perhettä, ei niinkään ehkä järjestön ansiota. Ja aina kun mulla tai mun vanhemmilla oli kysyttävää nii lähetin sähköpostia tai soitin niille, ja vastaus tuli nopeasti ja aina oltiin auttavaisia. Ainut juttu mistä vähän tulee negatiivistä palautetta on että sain tietää lähtöpaiväni ehkä viikkoa ennen lähtöä. Pieni paniikki iski, mutta onneksi mulla oli jo valmistelut hyvällä mallilla(mikä oli poikkeuksillista mulle). :D Se ei ollut kokonaan järjestön syy että päivä tuli niin lyhyellä varotusajalla, koska mun host-perhe oli toivonut järjestöltä jos voisinkin tulla aikaisemmin. 

+ Ryhmälennot. Matka rapakon yli sujui mukavasti, koska en ollut missään vaiheessa yksin. Meitä lähti Helsinki-vantaalta joku vähän alle kymmenen vaihtaria, ja Lontoossa koko paikka vilisi keltaisia STS-paitoja. Siellä me liityttiin ruotsalais/norjalaiseen-ryhmään, ja mukana oli kaksi aikuistakin varmistamassa että kaikki sujuu hyvin. Heidän kanssaan me lennettiin väli Lontoo-Chicago. Chicagossa mun ja muitten suomalaisten tiet erosivat, mutta mun kanssa samalle lennolle Minneapolisiin tuli pari italialaista ja ruotsalaista. Chicagossa myös hyvästeltiin meidän aikuiset saattajat, jotka toivotti viimeiseksi "Pitäkää hauskaa, ja jos rikotte sääntöjä älkää jääkö kiinni!" :D 

+ Paluulennot. Iso plussa on se että sain itse päättää paluupäiväni! Jopa lentojen tarkan aikataulun olen tiennyt jo aika kauan. (Suomessa viideltä iltapäivällä, täydellistä!) Ja vaikka paluu ei luonnollisesti tapahdu ryhmänä kun kerran saatiin päivät itse valita, luulen että se on ihan hyvä. Ainakin ite tykkään ideasta että saa vähän ajatuksia koottua ja toipua lähdöstä ja valmistautua paluuseen rauhassa. 

- AYUSA. Yksi miinus löytyy. STS:llä meillä on "vastaanottava järjestö" täällä päässä, koska STS ei toimi täällä Amerikassa, toisin kuin vaikka YFU. En ole ihan varma miten nämä järjestöt valikoituu, mutta että "pääsi" AYUSA:n niin enkun numeron piti olla 8 tai yli ennen lähtöä. 
Mulla on pari valittua sanaa mun aluevalvojasta. Totuus on se, että joskus on aika siirtyä eläkkelle. Mun aluevalvoja on varmaankin yli 70-vuotias mummeli, ja koska hän vietti lähes koko talven sairaalassa, joten meillä ei ollut mitään tapaamisia saapumis- ja lähtemis-orientaatioiden välillä. Kerran kuussa aluevalvoja tai sen sijainen soitti, ja kysyi lähet samat liukuhihna kysymykset, joihin sai vastata "Agree" tai "Disagree". Aluevalvoja tuli kyllä pari kertaa vierailulle mun kotiin, mikä oli kiva, mutta aina kun puhuttiin niin joku mun host-perheestä oli läsnä. Ja koska mun aluevalvoja tunsi mun host-perheen ennestään, välillä tuntu että se tuli vaan rupattelemaan niille. Suurin ongelma mulle kuitenkin selvisi vasta vähän aikaa sitten; mun aluevalvoja on myös mormoni! Ei kuulosta ehkä mitenkään pahalta, mutta koska mun host-perhe on mormoneita, mikä on aika pontetiaalinen ongelmien lähde konservatiivisuuden ja uskonnolisuuden takia, ja jos mulle olisi tullut jotain ongelmia uskonnollisen elämäntyylin kanssa täällä, olisi ollut vähän vaikeaa lähteä etsimään tukea mormoni-aluevalvojasta. 

Onneksi mitään ongelmia perheen tai minkään muunkaan kanssa ei tullut, joten järjestö on toiminut ihan hyvin kun en ole tarvinnut mitään ekstra apua eikä ole vaikuttanut mun elämään täällä mitenkään negatiivisesti. Tämä järjestö ei siis liity STS:ään perjaatteessa mitenkään, mutta ainoa miinus jonka annan STS:lle on se että kauppaan kuuluu(ainakin jos vaihtoon menet jenkkeihin) myös toinen järjestö. Onneksi STS kuitenkin huolehtii musta täälläkin, ja saan sähköposteja edelleen usein ja paluulennot on järjestetty yms. :)

Yhteenvetona, suosittelen STS:ää tosi lämpimästi kaikille! Hommat hoituu ja työntekijät on tosi ystävällisiä ja auttavaisia, ja yleinen tunne on että joku pitää musta huolen. Haluaisin jatkossakin tehdä jotain STS:n kanssa reppinä. Kiitos STS!



3 comments:

  1. Voitko tehä postauksen amerikkalaisesta kulttuurista ja verrata sitä suomalaisee?:) se ois kauhee mielenkiintosta!!:3 ihana blogi kamilla!<3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos kiitos :) postaustoiveita on kiva kuulla, kyllä mä jotain vertailuu voisin kyhätä vielä ennen paluuta. :D

      Delete